sobota, 6 kwietnia 2013

Dunkująca bestia czyli "Shaq bez cenzury"


Tytuł : "Shaq bez cenzury"
Autorzy : Shaquille O'Neal, Jackie MacMullan
Ilość stron : 326
Wydawnictwo : Sine Qua Non
Ocena recenzenta : 6-/6





  Shaquille O'Neal czterokrotny mistrz NBA, trzykrotny zdobywca tytułu MVP (najbardziej wartościowy
gracz), mający na swoim koncie współpracę z sześcioma klubami. Statystyki imponujące jak i on sam. W swojej dziwiętnastoletniej karierze zdobył :
28 596 punktów,
13 099 zbiórki,
3 026 asyst,
2 732 bloki,
oraz 15 występów w meczu gwiazd NBA


  Jackie MacMullan uznawana jest za czołową autorkę książek poświęconych koszykówce. Stale zaznacza swoją obecność w ESPN amerykańskiej telewizyjnej stacji sportowej, a publikuje m.in. w Sport Illustrated i Boston Globe. Podjęła pracę wraz z Shaqiem nad książką "Shaq bez cenzury".

  Książka ukazuję karierę Shaquilla od najmłodszych lat aż po sam koniec kariery w 2011 roku. Zawiera w sobie opisy dzieciństwa, problemów i meczy. Tych z ulicy, uczelni i oczywiście NBA.

  Shaquille to imię pochodzące z języka arabskiego oznaczające "małego wojownika", matka doskonale wiedziała jaka przyszłość czeka jej pierworodnego syna, od początku było wiadomo że jest kimś wyjątkowym. Miano Shaquilla idealnie pasuję do jednego z najlepszych centrów NBA i odzwierciedla całą jego osobowość.

"Oczywiście w prawdziwym życiu nie zawsze się to udaję, ale z pomocą boską i z ciężką pracą wiele rzeczy, o których mały wojownik imieniem Shaun, ziściło się"

  Dorastający O'Neal nie miał łatwo, od dziecka wychowywany twardą ręką ojczyma, za każde przewinienie bity i poniżany, Jednak jak sam Shaq mawia dzięki temu, jak został wychowany jest tym kim jest i nie ma żalu do rodziców. Wśród rówieśników też nie było lekko, zawsze dużo większy od innych dzieciaków nazywany gorylem, małpą i innymi rasistowskimi określeniami. Trwało to od najmłodszych lat, przez szkołę w gettcie, bazach wojskowych, uniwersytet LSU aż do jego ukończenia.  Fakt, zawsze był zdolny, a to że dawał z siebie wszystko i był najlepszy powodowało w ludziach zazdrość i wytwarzało konflikty na tle rasowym.

  Do NBA dostał się w drafcie z numerem pierwszym i trafił do Orlando Magic. Drzwi do światowej kariery zostały otwarte. Odnoszący sukcesy, świetny zawodnik na fali zwycięstw, rozkręcał się w zaskakującym tempie. Każdy wiedział że jest utalentowany i każdy wiedział co Shaq potrafi, a on i tak zaskakiwał w każdym meczu. Potrafiący rozgrzać tłum kibiców swoją grą był uważany za najbardziej pozytywną osobę w rozgrywkach ligi NBA.

  Gdyby "Superman" ( jedna z ksywek zawodnika)  nie miał problemów z trenerami czy władzami klubu nie byłby prawdziwym zawodnikiem. W każdym sporcie,dyscyplinie, lidze mniejszej lub większej zawsze są problemy. Trenerowi coś się nie spodoba, zawodnikowi też coś zalazło za skórę i dochodzi do starcia. Jak każdy się domyśla niestety nie ważne czy trener ma rację, on zawsze wychodzi z takiej bitwy zwycięsko. Można być mistrzem ale gdy tylko podważysz autorytet osoby trzymającej całą Twoją karierę jest źle. Są dwa wyjścia pierwsze : odpuszczasz i udajesz że jest dobrze, drugie : nie dajesz sobą pomiatać i wylatujesz. Pierwsza opcja jest niestety czasowa, możesz udawać że przez chwilę jest dobrze ale w końcu wybuchasz, bo ile można być traktowanym jak pies i kończysz opcją drugą. Dobrze że "Disel" (kolejny przydomek) był naprawdę świetnym zawodnikiem i nie było dużych problemów z transferami do innych klubów. Profesjonalny sport to ciągły biznes. Jedni przychodzą drudzy odchodzą

  Książka nie opiera się tylko na meczach. Fakt że autor swojej książce pokazuje nam najważniejsze starcia klubów ze swojej perspektywy, ale też pokazuję nam ligę NBA od tak zwanej "kuchni". Opisuję swoje treningi relację z trenerami czy zawodnikami. Nie przebiera w słowach i otwarcie mówi kogo lubi kogo nie. Zdarza się też że wiesza najgorsze psy na swoich wrogach ale wszystko popiera faktami. Shaq ukazuję nam też swoje życie prywatne, swoje sukcesy i porażki. Najciekawsza dla mnie relacja z "szatni" to Shaq-Kobe, książka wyjaśnia nam całą walkę pomiędzy tymi dwoma zawodnikami. Shaquille wyczerpuję do cna temat aby najlepiej zobrazować nam wszystkie niejasności konfliktu budowane przez kilka lat.

  Shaq wraz z kolejnymi klubami odnosił kolejne sukcesy. W swojej karierze był w sześciu klubach NBA : (kolejność chronologiczna) Orlando Magic, Los Angeles Lakers, Miami Heat, Phoenix Suns, Cleveland Cavaliers oraz Boston Celtics. Od czasu odejścia Michaela Jordana uznawany był za najlepszego zawodnika, często porównywany do legend takich jak Magic Johnson czy Patrick Ewing. Niestety po kilkunastu kontuzjach oraz już dość dużym wieku (jak na sportowca) - 40 lat, zakończył swoją wielką karierę.

  Pamiętajmy jednak że O'Neal to nie tylko koszykówka. Nagrał sześć albumów muzycznych, zagrał w kilkunastu filmach i serialach oraz miał autorski program "Shaq versus...", w którym mierzył się z innymi sportowcami, a czasem gwiazdami.

  Wiem że każdy choć raz w życiu słyszał o Shaqu. Ten gość jest wszędzie. Zawsze był świetnym zawodnikiem i showmanem. Pomagał dzieciakom, bezdomnym i ludziom chorym. Wszystkie akcje były szczere, nie było w tym krzty show czy robienia pod publikę, ten czołowy gracz miał pieniądze, wydawał je na głupoty ale nigdy nie zapominał o innych.

  Czytając tę książkę miałam wrażenie że Shaquille siedzi na przeciwko mnie i całą swoją historię opowiada mi osobiście. Były momenty w których poleciała mi łza ze wzruszenia i były też takie kiedy Shaq tak mnie zaskakiwał swoimi żartami że głośno wybuchałam śmiechem. Poczułam wielką więź z tym wielkoludem choć wcale go nie znam. Jako sportowiec wiele razy trzymałam za niego kciuki bo wiedziałam co czuję i w niektórych momentach w jego wielkim ciele odnajdywałam cząstkę siebie. Mówiłam wtedy sobie w myślach "Ej przecież wiele razy robiłam tak samo jak on, może więc wszyscy sportowcy są tacy sami i mają te same wzloty i upadki?"

  Nie znalazłam żadnej słabej strony tej książki, no w sumie może jedną. Zbyt mało zdjęć, przydało by się ich trochę więcej, a może jestem tak zachłanna że potrzebuję więcej i więcej. Czytając dobrą książkę na pewno też tak macie :) W tłumaczeniu jednak
znalazło się kilka literówek ale byłam tak pochłonięta treścią że nie zwróciłam na to większej uwagi.

  Jego autobiografia jest najlepszą biografią jaką do tej pory czytałam,a było ich sporo i wiecie co ja wiem że przeczytam ją jeszcze nie raz. Bardzo motywująca opowieść o życiu wielkiego sportowca, szczera i bardzo zabawna. Napisana na luzie z potężną dawką słynnych cytatów i charyzmy bijącą z kartek.  Z ręką na sercu mogę polecić ją każdemu nie tylko fanom ligi za oceanem. Z pewnością po przeczytaniu lektury jaką jest "Shaq bez cenzury" każdy ale to każdy pokocha tego wielkiego,poczciwego zawodnika.



"Ale ja mam cztery pierścienie mistrzowskie i życie pełne wspomnień. Na nic bym tego nie zamienił "



Za możliwość przeczytania najlepszej biografii w moim życiu dziękuję wydawnictwu :




4 komentarze:

  1. SQN wydaje chyba najlepsze biografie w Polsce, ale wahałem się, czy sięgać po O`Neala. Już się nie waham :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie to samo miałem napisać, SQN rządzi w tej tematyce :) W ogóle bardzo lubię te wydawnictwo, w ostatnim roku kupiłem od nich cztery książki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SQN jest jednym z moich ulubionych wydawnictw, a najważniejsze jest to że są młodzi na rynku i ciągle się rozwijają ;)

      Usuń

Każdy komentarz jest dla mnie ważny, pomaga mi się rozwijać i motywować do dalszego działania więc zostaw proszę ślad po sobie :)